А ти перекваліфікувався в управдоми?
Життя в Кривому Розі з нового року подорожчає. Адже з 1 січня буде введено в дію нові, більш високі тарифи на водопостачання та водовідведення, на вивіз та захоронення твердих побутових відходів, а також на утримання будинків та прибудинкових територій. Більше того — нам у черговий раз обіцяють комунальну революцію, в разі успішного здійснення якої ненависні людям КЖП або зникнуть з лиця криворізької землі, або зміняться до невпізнанності в умовах конкурентної боротьби за споживача нарівні з іншими суб’єктами господарювання. Та, як сказав на громадському обговоренні відповідних проектів рішень міськвиконкому депутат Павло ЛЕВАНДОВСЬКИЙ, «гладко только на бумаге, но не стоит забывать, что есть овраги».
Чимало таких «оврагов» виявилося вже при спробі першого публічного обговорення проекту рішення міськвиконкому про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій. Та оскільки представники органів місцевого самоврядування і працівники тих же КЖП кількісно переважали над представниками громадськості у чистому вигляді десь у пропорції 30 до 1, будемо вважати це генеральною репетицією. Тож, упевнені, головуючий на зібранні новий-старий заступник міського голови Григорій ВЕРБИЦЬКИЙ дасть повторний майстер-клас зі словесного «розрулення» комунальних проблем через два тижні, коли мають відбутися ще одні громадські слухання на ту ж тему.
Що ж стосується власне тарифів на утримання будинків та прибудинкових територій, то їх пропонується підвищити на 30%. По кожному з 5,5 тисяч будинків міста, як і попереднього разу, вони розраховані окремо. Ознайомитися з ними, як було повідомлено на громадських слуханнях, можна на сайті міськвиконкому. За інформацією фахівців УЖКГ міськвиконкому, останній раз тарифи переглядалися в серпні 2006 року, і були тоді встановлені з нульовою рентабельністю для КЖП. Але з того часу зросли витрати комунальних підприємств на електроенергію, придбання матеріалів та заробітну плату працівникам. Це призвело до збитків, які по всіх КЖП міста, як повідомляє те ж джерело, складають майже 4 мільйони гривень.
Ну, а тепер про основні засади комунальної революції в Кривому Розі. Якщо до сьогодні КЖП в одній особі були і управителями будинків, і виконавцями послуг з їх поточного обслуговування, то тепер у відповідному проекті рішення міськвиконкому вони навіть не згадуються. Натомість передбачено, що управителі будинків мають бути визначені балансоутримувачем житлових будинків (тобто управлінням житлово-комунального господарства) на конкурентних засадах (шляхом конкурсу). І в цих конкурсах, зрозуміло, КЖП можуть брати участь нарівні з іншими суб’єктами господарювання.
А вже управителі будинків (але чомусь за участі районних у місті рад та голів будинкових комітетів) мають визначати виконавців послуг з утримання будинків та прибудинкових територій знову ж таки на конкурентних засадах. І КЖП, зрозуміло, також зможуть і будуть брати участь у цих конкурсах.
Окрім того, ще одна, більш реальна новація полягає в тому, що рішенням міськвиконкому пропонується затвердити 13 обов’язкових послуг із утримання будинків та прибудинкових територій, від надання яких мешканці відмовлятися не зможуть. Це суттєво змінює ситуацію, яка мала місце до останнього часу, коли при укладанні договорів мешканці самі обирали, які з 26-ти послуг типового переліку замовляти, а від яких відмовитися. В результаті, кажуть фахівці УЖКГ, мешканці обирали 6, щонайбільше 8 послуг, а відтак комунальні підприємства погрузли в боргах і продовжують животіти лише дякуючи фінансовій підтримці з міського бюджету. Коментуючи цю ситуацію, заступник міського голови Григорій Вербицький навів приклад 8-квартирного будинку за адресою Кімовська, 64, де буквально напередодні сталося часткове руйнування стіни.
— Місячні нарахування по цьому будинку складали 25 гривень. Скажіть, де ще в нашій країні можна знайти ночівлю за 80 копійок? Ніде, а в нашому місті таке існує. А потім ставлять питання, чому від будинку відлітає цегла. Тому що мешканці досі вважають, що хтось має утримувати їхній будинок за міфічні гроші, — сказав він.
Що ж до переліку обов’язкових послуг, за які мешканцям пропонується сплачувати щомісячно, то він такий: прибирання прибудинкових територій; вивезення та утилізація твердих побутових відходів (очищення сміттєзбірників і завантаження контейнерів); дератизація; дезінсекція; технічне обслуговування ліфтів; обслуговування систем диспетчеризації; обслуговування димовентиляційних каналів; технічне обслуговування систем протипожежної автоматики й димовидалення; технічне обслуговування внутрішньобудинкових ситем тепло-, водопостачання, водовідведення і зливної каналізації; поточний ремонт конструктивних елементів, інженерних систем і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього благоустрою, розташованих на прибудинковій території; освітлення місць загального користування, підвалів, підкачування води; енергопостачання ліфтів; підготовка жилих будинків до експлуатації в осінньо-зимовий період.
Окремим додатком до проекту рішення встановлюється періодичність та строки виконання цих робіт. В разі ж ненадання послуги чи надання не в повному обсязі проект рішення передбачає здійснення перерахунку упродовж місяця, наступного за звітним. Втім, під час громадських слухань Григорій Вербицький висловився за те, що кошти, сплачені за ненадані послуги, можуть накопичуватися на рахунку управителя будинку для використання у подальшому на ті ж цілі. Цілком очевидно, цей момент вимагає того, аби бути з’ясованим більш чітко. Та, власне, таких моментів немало.
Так, важко не згодитися з депутатом Павлом Левандовським, що усі розмови про конкурентні засади для претендентів на роль управдомів та виконавців послуг скидаються на звичайнісіньке лукавство. Адже інших суб’єктів господарювання, які б надавали послуги, аналогічні тим, що надає КЖП, в місті просто немає. «І що виконком робить для того, аби вони з’явилися?» — поцікавився депутат.
У відповідь пан Вербицький навів приклад ПП «Домініум», у своєму роді єдиного на все місто. А взагалі, за його словами, управителем будинку може бути будь-яка юридична особа, спроможність якої визначить УЖКГ. Коли ж один із учасників громадських слухань поцікавився, чому це органи влади мають йому диктувати, кому довірити управління будинком, то йому сказали: звиняйте. Якщо, мовляв, хочете бути в усьому самостійними, то створюйте товариство співвласників будинку, забирайте його собі на баланс і управляйте досхочу. Тільки в цьому випадку ніякого відношення до утримання будинків, включно зі встановленням рівня тарифів, органи влади не матимуть. І це рожева мрія наших можновладців, здійснитися якій поки не судилося. Хоча, схоже, все влаштовано таким чином, що ми до цього колись-таки дійдемо.
— Уже створена державна інспекція житлово-комунального господарства, яка зараз розгортає свою роботу в населених пунктах України, — сказав Григорій Вербицький. — Вона матиме право перевіряти і владу, і виконавців послуг, і тих, хто їх наймає, і об’єднання співвласників на предмет того, чи правильно експлуатуються будинки. Адже існують правила технічної експлуатації, які останнім часом дещо підзабули. Багато хто не замовляв послугу утримання зовнішніх конструктивних елементів будинків, і в результаті ми маємо масове протікання покрівель. Взагалі наше законодавство виписане таким чином, що в перспективі органи самоврядування, як і у всьому світі, не будуть займатися житлом узагалі.
Втім, голови райрад, присутні на громадських слуханнях, поставили питання: а як бути з аварійними будинками? Якщо, до того ж, чимало квартир у них не приватизовано. До речі, чимало таких будинків перебувало раніше на балансі підприємств, а потім було передано у комунальну власність. І ставити питання про кошти супроводу, які мали б передаватися міській громаді разом із цим житлом та про їх використання за призначенням, мабуть, вже запізно. Та, здавалося б, все ясно і так: доки орган влади буде балансоутримувачем, доти за ним залишатиметься обов’язок забезпечити безаварійність експлуатації житла. Та це теорія. Невже для втілення її на практиці у цьому місті під уламками свого будинку хтось має загинути? |